Повечето хора
по света свързват лятната почивка с пътуване до морето, търсене на квартира или
пък предварителна резервация в хотел. Опции има всякакви, за всеки джоб и всеки
вкус. Има обаче една категория хора, които не избират никой от популярните
варианти, а ходят на почивка със собствения си дом. Тези хора са оборудвани с
каравана или кемпер, с които реално всяка точка от планетата може да се
превърне в квартира или хотел. Че и повече. Този тип туризъм не е новост за
България, има го от много десетилетия. В последните няколко години обаче набира
все по-голяма популярност. Е, не сме като французите или други европейски
народи, при които почти всяко второ семейство притежава каравана или кемпер. Но
пък смело увеличаваме бройката им в България.
Противно на някои
схващания, този тип туризъм не е евтин и хората не го практикуват, за да
спестят пари. Да, вярно е, че не се харчи за наем на квартира или плащане за
стая в хотел. Но пък се дават пари за къмпинг. Самата покупка на каравана също
не е евтино удоволствие. За нова, в зависимост от големината и екстрите, цените
започват от 24-25 хил. лв., че и повече. Но както и при автопарка у нас,
огромна част от караваните са втора употреба. Средната цена, на която може да
се намери 15-годишен екземпляр, е около 5000 лв. В зависимост от оборудването и
екстрите цената може да варира и в двете посоки. Инвестицията обаче далеч не
приключва с покупката на каравана. Напротив, с това само започват харчовете.
Както и при
колите втора ръка, родните търговци имат навика да свалят някои от екстрите на
караваните и кемперите и след това да ги продават като допълнително оборудване.
Най-често това се случва с т.нар. фортселт, който представлява нещо като навес,
който се опъва от караваната навън и под него се разполагат маси, столове,
шезлонги и всичко необходимо за почивката. Които също ще трябва да си купите,
за да е функционална караваната. Ако тя няма фортселт, срещу 400-500 лв.
търговците с удоволствие ще ви продадат. А може и да попаднете точно на
"вашия", който предварително е бил свален. Сред другите почти
задължителни екстри на караваната са тягов акумулатор, който да осигури ток за
оборудването, хладилник, бойлер, при някои има и печка и т.н. Задължително пък
трябва да се вкара и кухненско обзавеждане като чинии, чаши, прибори... Ако пък
ще се ползва и печката - тави, тигани, тенджери.
Много
подходящо е караваната да бъде оборудвана и със соларен панел, който да
осигурява независимо електрозахранване от Слънцето. Ако караваната не разполага
с такъв, може да я оборудвате допълнително срещу около 800 лв. Към този панел
обаче задължително трябва да се монтира и инвертор, който преобразува
електричеството от 12 на 220 волта. В противен случай трябва да се купува
бензинов генератор, който освен че е скъп - около 2000 лв., харчи и по литър
бензин на 3-4 часа. От което разходите за почивката скачат допълнително. В
някои каравани токът е заменен с газ, като уредите работят с него. С изключение
на лампите, разбира се. Печените караванаджии съветват обикновените крушки да
се подменят с LED лампи. Освен по-добрата осветеност така се икономисва много
ток.
Друга
хитринка пък може да спести и вода. Вместо да се пълни в бойлера, където да се
загрява с газ или ток, може да се напълнят туби, които да се оставят на слънце.
До вечерта водата е доста добре загрята и като се сипе в резервоара, реално
няма нужда да минава през бойлера. От друга страна, обаче караваната си има и
разходи, от които не може да се пести. Така например сред задължителните неща е
химикалът за тоалетната. Цената му е 25 лв. за 2 литра. За препарати против
комари пък сметката излиза около 30 лв. на седмица. Трябва да се подготвят и
допълнителни пари за застраховка "Гражданска отговорност", която при
различните компании върви между 66 и 115 лв. Трябва да се има предвид и че
караваната минава на технически преглед веднъж на 6 месеца.
В Гърция излиза по-евтино
В последните
години собствениците на каравани и кемпери у нас все по-масово зарязват родното
Черноморие и се насочват към Гърция. Причината е лесно разгадаема - просто в
южната ни съседка е по-евтино, а и Бяло море за голяма част от българите е
по-близко от Черно, което автоматично сваля и разходите за път. Къмпингите в
Гърция са и по-добре оборудвани и поддържани от родните. Паралелно с това за
по-малко пари получаваш повече екстри, разказват наши караванаджии. По
българските къмпинги по морето таксата за един ден е около 40 лв., в които се
включва реално само паркирането. Ако искаш да си разпънеш фортселт, ти искат
още 5 лв. по още 4-5 лв. на ден отиват за вода, плаща се и за тоалетна.
"Като теглиш чертата и на ден трябва да се извадят 50-60 лв. В същото
време на гръцки къмпинг таксите вървят по 16-18 евро, в които влизат и токът, водата
и всички други необходимости", разказват маниаците. Споделят и че в Гърция
е и много по-чисто. Има и още по-евтин вариант - т.нар. диво къмпингуване. При
него не се отсяда на определените за това места, а просто за по ден-два се
спира някъде, прекарва се времето и след това продължаваш към следващата
дестинация. Много е важно да пазиш тишина и чистота. Ако спазваш правилата,
няма кой да те закачи. Иначе има проблеми с гръцката полиция.
Няма коментари:
Публикуване на коментар